Female tribute


Jag råkade i kontakt med det här fenomenet häromveckan. Heard of em? De flesta har nog hört talas om dem, men de är inte speciellt omskrivna.
Detta är 'The Iron Maidens', ett kvinnligt tribute-band till något känt band, Metallica kanske? Öh, va? Näe, men det kan ju inte vara Iron Maiden iallafall. Vi säger Metallica.

När jag först bara läste om dem blev jag sådär förbannad som bara kränkning av min musik kan frambringa. I de flesta fall (skriver jag alla får jag någon moralkärring på mig) så är tribute-band mer en skymf mot huvudbandet i fråga än en tribute, det blir lätt att det tillslut bara är det självutnämnda tribute-bandet som anser att de är en tribute, ingen annan. Well, folk får hålla på med vad de vill i sina källarlokaler sålänge det inte bother me, men att faktiskt försöka marknadsföra en sådan sak blir snudd på provokativt. Med tanke på mina känslor så fort jag jag ser eller hör något om 'Iron Maiden tribute'.
Think you got my point.

However, med denna inställning till tribute-band i kombination med mina tidigare erfarenheter av kvinnliga hårdrocksmusiker (host, host..) gjorde att jag helt utan förutfattade meningar glatt gick in på youtube för att höra eländet.
Och tro det eller ej, jag blev positivt överraskad. Jag överraskade till och med mig själv. Tjejerna kan faktiskt spela. Sure, Phantom var tråkig och basisten spelar fel, och vissa låtar gör de sämre än andra, vissa solon är lite crappy, men i det stora hela kan tjejerna faktiskt spela. För att vara tjejer. The Prisoner och Run to the Hills gör de hyfsat.

Och inte nog med det, jag insåg att den enda tjejen jag någonsin hört som faktiskt kan sjunga hårdrock (inte growla, det räknas inte) är bruden i The Iron Maidens. Anteckna detta datum, det kan bli viktigt för hårdrockshistorien! Dagen då Aerime uttalade sig positivt om någon av kvinnligt kön i ett hårdrockssammanhang!

Men hopplös som jag är hänger jag envist kvar vid en del av min tidigare åsikt. Varför lyssna på en tribute till Iron Maiden när man kan lyssna på Iron Maiden?

3 kommentarer
[lisa bjernhagen] säger:

äschdå ;) slingor bara! haha, skulle kanske inte skrivit färg... men har skrivit slingor innan så xD

DATUM: 2009-06-22 TID:12:43:51
URL: http://anewkindofmetal.blogg.se/
sarah säger:

åhhh, jag hörde Iron Maidens för någon månad sen för första gången, och jag håller definitivt med dig! the real deal is the shit liksom. har du hört bandet meldrum någon gång? lyssna på den gamla skiten, med moa som sångerska, fucking awesome! michelle meldrum (gitarristen) är verkligen någonting att leva upp till. kolla dessa:



meldrum - creme de la creme

http://www.youtube.com/watch?v=BC3PFAutP6M



michelle meldrum, kolla in solot på 0:25 på den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=AHqlZRSiVo4

hon var ju helt galen på tapping. <3



sv: damn alltså, det sög ju! varför hoppade han av då? :0



jofan, visst är det lite segt nu när det är sommar och alla jobbar... men vi ska förhoppningsvis hinna med minst en till spelning i sommar samt spela in.

DATUM: 2009-06-22 TID:19:40:17
URL: http://sarahlindmark.blogspot.com
Grimgoth säger:

Det finns värre "folk/band" än just dessa som gjort maiden tribute/covers.



(Svara i min blogg så jag ser)

DATUM: 2009-06-24 TID:18:46:29
URL: http://grimgoth.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback