Polaris


Satt på astrofysiken förut, då läraren börjar hålla en lång föreläggning om Polaris - Polstjärnan - gissa då vilken låt jag fick på hjärnan? Tur att det var sista lektionen så jag kunde kubba hem och tillfredsställa mina behov (missförstå mig inte nu..).
Megadeth är så jävla bra och den här plattan är definitivt en av de bästa. Elitens elit. Paradisets paradis. Öh, just det, matteläxan var det ja.

666


Detta är mitt 666:e inlägg
här i bloggen, och detta måste naturligtvis firas med Number of the Beast! Älskad musikvideo. Älskat band. Iron Maiden är rätt bra, faktiskt. Har jag sagt det?

Nåväl.
Det är helg, och inte vilken helg som helst utan Matfestivalhelgen i Skövde (=fjortissuparhelgen number one - delad förstaplats med valborg i Skultorp i dessa trakter). Imorgon ska jag in och kolla lite för min pojkvän är stand in-trummis i något band som spelar på stora scenen halv 8. Kan bli intressant.

Förresten, undrar ni hur det gick i uppdraget att försöka sköta sina skolgrejer lite bättre? Igår tappade jag bort mina nycklar till skåpet. Så gick det med det. Jag är hopplös.

Feels good to be back


Skolan är invaderad av 94or och jag har redan fått matteläxor, men det känns faktiskt skönt att vara tillbaka! Dessutom har jag bestämt mig för att skärpa mig lite mer det här året. Min mentor blev omåttligt förvånad när han såg att jag hade både papper och penna med mig till lektionen (detta fenomen inträffade inte en enda gång förra terminen). Ska försöka hålla det så också.

Nu ska jag fortsätta jobba och varva Anthrax med Overkill i högtalarna. Jag har verkligen fastnat för thrash. Iallafall bra thrash. Tänk, det var inte många år sedan jag enbart lyssnade på Iron Maiden.

Among the Living


Jag skiter i om jag tjatar. Hur blev Anthrax så jävla bra?! Among the Living. Om jag är så levande själv däremot är en annan fråga. Schemana för i höst har kommit ut, och det enda positiva med mitt är att jag slutar tio i elva varannan torsdag. Från och med imorgon blir det alltså upp sju varje dag. Underbart. Är inte på blogghumör heller. Kanske en kaffe kan pigga upp mig, det återstår att se.

Classic Rock Awards 2010


Nu är det dags för Classic Rock Awards 2010 med fem olika kategorier där man som hårdrocksfan bör lägga sin röst i rätt riktning. Ni gör det HÄR. Jag blev positivt överraskad när jag såg att det faktiskt fortfarande existerar awards där lyssningsbara band är nominerade.. Såhär röstade jag:

ALBUM OF THE YEAR:
Iron Maiden - The Final Frontier
BAND OF THE YEAR: AC/DC
BEST NEW BAND: White Wizzard
EVENT OF THE YEAR: Download Festival (inte för att jag var där men det lär vara svårt att misslyckas med en tredagars monsterfestival med bland annat AC/DC, Megadeth, Motörhead, White Wizzard, Aerosmith, Saxon, Airbourne och en jävla massa andra band som jag antingen aldrig hört eller inte gillar)
REISSUE OF THE YEAR: Judas Priest - British Steel


In och rösta med er nu!

Summer is over


En av mina absoluta favoritvideor, dessutom en passande video till det jag har på hjärtat.

Idag kom jag på att jag börjar skolan på onsdag. Känslorna brottas i mig - trevligt att återse alla och återgå till rutinerna, eller hemskt att ettan antagligen kommer att te sig som en barnlek jämfört med den ökända tvåan? Jag vill ju helst hinna med lite mer än att bara gå i skolan. Men går man natur får man skylla sig själv, antar jag. Detta konstaterande är dock ingen tröst i nuläget. För att muntra upp mig har jag klickat hem Dickinsons och Mustaines biografier och det blir nog ett par tröjor ikväll också. Dessutom ska mitt skrivande från och med i höst inte bara vara på bloggnivå - mer om det senare.

För tillfället räcker det dock bra med thaimat och Wolf.

Sveriges bästa band



Utan minsta tvekan. Jag toklyssnar på hela Wolf's diskografi och känslan av eufori växer sig starkare för varje gång. Jag blir galen snart. Hur kan man bara spotta ur sig mästerverk efter mästerverk? Skamligt att jag inte har lyckats se dem live än. Jag behöver räddas ur den här situationen. Gör mig en tjänst och spela i Göteborg/Skövde-trakterna så snart som möjligt (jag utlovar mycket energisk och högljudd support) samt släpp nästa album i klass med Ravenous. Jag kanske ska fria när jag ändå håller på?

Erik Grönwall - ny sångare i H.e.a.t


Läste nyss på Facebook att Erik Grönwall ersätter Kenny Leckremo som sångare i rockbandet H.e.a.t.
Skrattretande. Jag har inte skrivit något om H.e.a.t på väldigt längre därför att jag för ett ganska bra tag sedan insåg att deras musik är för mesig och intetsägande för min smak, samt att jag tröttnade på det genomgående hjärtasmärta-temat i deras texter.

Men en gång i tiden var jag ett stort fan av dem. Jag blev helt såld när jag hörde/såg dem första gången på Metalnight i Örnsköldsvik. Sedan såg jag dem igen som förband till Edguy i Göteborg. Någonstans efter det tröttnade jag - deras låtar i studioversion är inte tillräckliga för att hålla kvar intresset. Efter detta har det bara gått utför. Jag fick en chock när de var med i Melodifestivalen (det utan tvekan värsta sättet att prostituera sig på om man anser sig vara ett rockband) men nu när en jävla idolfjolla som tror han är stentuff bara för han har låtit stylisterna sätta på honom en skinnpaj ska ersätta Kenny som sångare är jag bara glad. Glad över att jag slutade lyssna på dem för länge sen.

Kenny var en utmärkt sångare med ett stort register, och med lite intressantare musik (och mer varierande texter) och utan Melodifestival-sellouten hade de kunnat gå långt. Men nu? Sorry H.e.a.t, men detta kommer nog visa sig vara ett ännu större misstag än Melodifestivalen. Såvida det inte är trettonåriga tjejer ni vill imponera på. Tack och hej.

Too fast for stalkers


Jag är uppenbarligen inte ensam om att driva med Mötley Crüe. Mina svenska heavy metal-gudar Wolf har lanserat en (ny?) bandtröja som ser ut på viset ovan och bär namnet Too fast for stalkers. Istället för grundversionen Too fast for love som i princip alla Mötley-fans springer omkring med. Haha!


150 kr på tradera.

Recension: At the Edge of Time


BLIND GUARDIAN

At the Edge of Time

2010


Blind Guardian är enligt min åsikt ett väldigt jämnt band som har hållt en hög standard genom alla år. Det är inte för inte som jag anser att de är bäst inom sin genre. Denna höga standard gör att lägstanivån för vad de som sämst kan prestera fortfarande inte är särskilt låg. De har inte sänkt sig denna gång heller. Men frågan är om de verkligen har fått med låtar som kan höja högstanivån?

Jag älskade deras senaste A Twist in the Myth från 2006, trots att den skiljer sig en del från det hårdare materialet på Tales from the Twilight World och inte har alls samma helhet som Nightfall in Middle-Earth - mina andra två favoritplattor. A Twist in the Myth ligger mig faktiskt närmast om hjärtat, där man precis blivit totalt övertygad om att "nu GÅR det inte att bli bättre" och så överträffar de sig själva igen, igen och igen. Den känslan saknar jag på At the Edge of Time.

Skivan inleds med ett långt och spännande 9-minutersintro som i sin allt mer mörknande mysik tar nyfikenheten om vad som komma skall till en helt ny nivå. Detta planar dock ut någon stans i mitten och fortsätter i samma stil fram tills Tanelorn (Into the Void) tar vid. Hårt intro, bra men tjatig refräng (som är en av Blind Guardians starkaste sidor). Ett sockerdrypande pianointro petar igång lugnare Road of No Release som är snäppet mer medioker än sin föregångare.

Tråden tas upp igen med Ride into Obsession som utstrålar ren styrka i älskad Blind Guardian-anda och utmärker sig som skivans hittills starkaste spår. Curse My Name ter sig dock som en svagare tvillingbror till Scalds and Shadows. Onödigt nog är Curse My Name nästan dubbelt så lång. Jag börjar få onda aningar när även Valkyries inledes med ett lugnt intro och tyvärr är vi tillbaka på samma standardnivå som Road of No Release. Control of the Divine är bättre men rinner förbi utan att lämna några djupare avtryck efter sig. När War of the Thrones tar över inser jag att jag börjar tröttna på de alltför många balladliknande låtarna som ger plattan ett närmast sävligt intryck.

Det brakar plötsligt till och betonghårda riff sprutar ut från högtalarna och slår omkull mig. A Voice in the Dark har tagit sin början. Nu är plattan uppe på en högre nivå igen. En otroligt stark helhet håller samman låten och refrängen fyller mäktighetsspektrat till max. Den nyfunna kraften hålls kvar när mörka sistaspåret Wheel of Time i värdig power metal-anda avslutar plattan.



BÄST: Ride Into Obsession, A Voice in the Dark samt introdelen av Sacred Worlds.
SÄMST: Curse My Name och War of the Thrones. I fallande ordning.
SLUTSATS:
Hansi sjunger lika bra som någonsin förr trots avskaffandet av hår (oacceptabelt!) och Blind Guardian visar stundtals upp hela sin kapacitet. Jag saknar dock låtar som gör mig mållös rakt igenom och jag gillar inte att skivan över lag gör ett mediokert intryck. De borde också inse att ballader inte är vad de gör bäst. Detta är Blind Guardians standardnivå. Inte klockrent, men långt ifrån dåligt. 


(6/10)

Köpa skivor?


The Final Frontier säljer! Nu inne på första försäljningsveckan ligger det på sjätte plats med 65-70 000 exemplar i USA och på första plats med ca 22 000 exemplar i Storbrittanien. Jävligt skönt att höra att det finns folk fortfarande köper skivor.

På tal om att köpa skivor så läste jag häromdagen en intervju med Ross the Boss (ex-Manowar) från 2008 när han precis släppt album. Då kom jag över ett par rader som jag tyckte lät vettigt:


Vad har du att säga om nätet? Redan idag när skivan precis kommit ut, så finns det massor med ställen redan nu att tanka ner plattan ifrån.

Ross: "Ja det är bedrövligt, man ska skicka ut promos så folk skriver om skivan, och gör man det kommer den ofta i orätta händer som till slut resulterar i att den ligger på nätet. Man är dömd oavsett vad man gör. Inte så konstigt att band inte kan komma på turné, när banden inte har råd längre för nån idiot är för snål att köpa skivan som kostar lika mycket som två öl liksom. Det är helt sjukt. Och det blir fan inte bättre heller.
"

Många menar musik ska vara gratis.


Ross: "Gratis?? Va fan tror folk, det är socialister som inte vet vad världen handlar om och de kan dra åt helvete."



Det är ett svårt dilemma. Sprids musiken via nätet når musiken ut till många och blir väl utspridd. Garanterat mer spridd än om fildelning inte hade varit en möjlighet, med tanke på hur äckligt snåla folk är. Men å andra sidan får inte artisterna och banden betalt, vilket som Ross påpekar kan leda till att mindre band har svårt att komma ut på turné. Och då hjälper det föga att musiken blivit spridd.

Jag kan därför tycka att det är "mer" okej att ladda ner ett känt bands plattor. Det gör antagligen ingen större skillnad på vare sig deras ekonomi eller turnerande om en del inte köper deras platta. Men mindre band behöver support. Tycker du att ett mindre känt eller nytt band förtjänar berömmelse, köp deras plattor, för det kostar fan inte mycket att köpa en skiva. Detta gäller naturligtvis större band också. Dock finns det band vars plattor jag aldrig i helvete skulle betala en spänn för. Är musiken värd att betala för, då betalar man.

Och nej, jag har inte Spotify och planerar inte att skaffa det. Det finns väl gränser för hur mycket man måste ta efter de senaste trenderna. Om jag så ska vara den sista på jorden som inte har Spotify så kommer jag vara stolt. Och antagligen innehava en enorm skivsamling.

Ferocious Imps!


Ni har inte fått höra något om bandet jag är med i på ett tag, så jag tyckte det var dags för en uppdatering. Till och börja med kan jag officiellt presentera en ny medlem, Timmy Lindgren på lead/rythm. Han bor dessvärre i Halmstad men det verkar faktiskt fungera, vilket jag inte riktigt trodde från början. Detta i kombination med en hög nya låtar, inspiration och optimism (just det sistnämnda är inte jag så bra på att bidra med..) gör att vi är på gång på riktigt igen och planerar att ha demon inspelad och klar minst till jul. Just nu är det väldigt roligt att spela bas (det kommer ju och går i perioder det där) och för tillfället håller jag på att nöta in en av våra låtar som har med Max grymma bild ovan att göra.. I december (senast) får ni reda på vad det handlar om!

Klassiker - Armed and Dangerous


Astrid har i flera år tjatat på mig om Anthrax förträfflighet
, men jag har aldrig riktigt gett dem en chans - bara lyssnat igenom hitsen och inte riktigt brytt mig. Jag borde sluta med sådana fasoner. Nu inser jag hur mycket jag har missat. Efter konserten blev jag frälst och beställde bums hem Spreading the Disease från '85 och Among the Living från '87. Ingen av plattorna har gjort mig besviken utan snarare ännu mer nyfiken på Anthrax. Tunga riff kombinerat med melodiska partier och en av världens bästa metalsångare på det, det blir knappt bättre än så. Nu är jag sugen på lite merch och några fler plattor. Tips?

Recension: The Final Frontier



IRON MAIDEN

The Final Frontier

2010



30 år efter Iron Maidens första album släpps nu deras 15e
- och möjligtvis sista. Efter 14 helt otroliga album är det svårt att prestera ännu ett. Men efter de två betydligt sämre singelsläppen, och en enorm besvikelse, visste jag vad jag hade att vänta mig. Trodde jag. Efter ett par genomlyssningar av plattan blev jag faktiskt positivt överraskad.

Albumet inleder med det fyra och en halv minut långa introt Satellite 15 som bara får mig att rynka pannan. Långdraget, väldigt konstigt och inte bra någonstans. Något lite enklare, och kortare, hade passat betydligt bättre. Låten övergår i det bekymmerslöst banala titelspåret som dock bara ligger och skaver på ytan och passerar omärkligt in genom ena örat och ut genom andra. El Dorado tar över, med sina skrattretande simpla riff och dåliga vers men ack så underbara refräng.

Nu först börjar jag känna igen Iron Maiden i plattan. Introt till Mother of Mercy får mig att glömma de första håglösa låtarna och resten av låten gör mig inte heller besviken. Bruce låter möjligtvis lite matt i refrängen, men i alla andra partier sjunger han fantastiskt.

Härnäst är balladen Coming Home, som oundvikligen för tankarna till Out of the Shadows, följt av den snabba, mörka The Alchemist som också håller måttet. Isle of Avalon är snäppet tråkigare men planar ut ännu mer i och med Starblind. Nu börjar jag tröttna på de lugna introna. Låten går inte in alls förrän precis efter refrängen (2:10), då det plötsligt kommer ett underbart parti som får nackhåren att resa sig. Detta återkommer precis i slutet av låten vilket ger en perfekt inledning till skivans två bästa spår. The Talisman är klockren rakt igenom och efter ett par genomlyssningar fastnar The Man Who Would Be King lika mycket. The Talisman påminner om The Legacy på sätt och vis, vilket definitivt inte är ett minus. Man kan alltid lita på kompositioner av Gers/Harris.

Innan hade jag stora förhoppningar på sista spåret When the Wild Wind Blows. Det är enda låten som är enbart Harris-komposition och bara titeln är episk. Den har sina vackra stunder men det krävs ganska mycket för att en låt ska vara bra 11 minuter rakt igenom. De har klarat det förut, det bevisar Sign of the Cross. Tyvärr är det alldeles för mycket utfyllnad som inte säger mig någonting. Låten hade behövt vara betydligt fylligare med tanke på sin längd. Men trots detta får de med en del bra melodiösa bitar som jag inte kan låta bli att älska. Låten höjer sig ju längre det går och skivans outro är perfektion.

76 minuter lång gör den till det längsta studioalbumet i Iron Maidens historia. När A Matter of Life and Death släpptes undrade man hur de skulle fylla ut de 71 minuterna, efter att ha haft 45/50-minutersalbum genom hela 80-talet. Den gången klarade de det galant. Men The Final Frontiers 76 minuter är inte fullt lika spännande, tyvärr. Det finns lite för många mediokra utfyllnadsminuter.



BÄST: Mother of Mercy (speciellt introt) är underbar, liksom hela The Talisman och The Man Who Would Be King.
SÄMST: Introt är verkligen inget vidare. Det luktar skit. Lika illa som mina skor efter Sonisphere.
SLUTSATS: Lite för lång. Lite för ojämn och lite för svår att ta till sig. Sämsta Maidenplattan enligt mig. Dock är Iron Maiden aldrig dåliga, hur de än bär sig åt. Och albumet har utan tvekan sina guldstunder. Tar man sig tid att vaska fram dem, är det värt det.


Jobbar hårt!


Med denna bild från igår inleder vi dagens bloggande, som dock inte kommer bli så mycket mer än det här. Jag håller på som bäst med recensionen av The Final Frontier och har tänkt att publicera den imorgon då det officiella releasedatumet är. Eftersom jag fick hem den i fredags har jag nu hunnit bilda min slutgiltiga uppfattning. Så glöm för bövulen inte att kika in här imorgon om inte allt arbete ska vara i onödan!

Imorgon blir det livemusik - dock inte den typ av livemusik jag är van vid. Det bär av till den episka lokalen i Forsviks Bruk där farsan har spelning med sitt band. Storband. Not my cup of tea men han är ju trots allt min farsa. Jag ska glo surt på basisten och fråga varför han, som är vuxen och således väldigt duktig, spelar en förenklad version av Boogie Down.