Textgranskning


Jag fick ett tips för några dagar sedan av Dennis om det här bandet, Dream Evil. När jag klickade upp youtube och sökte på deras namn (ja, jag vägrar Spotify, jag klarade mig utmärkt utan det innan och kommer förmodligen överleva utan det också. Kan man inte börja med kassetter och tapetrading igen?) så fick jag upp titeln The Book of Heavy Metal, vilket jag naturligtvis blev nyfiken på. Jag har nån grej som gör att jag måste lyssna på alla låtar som heter något med heavy metal (och blir oftast besviken). Alltså lyssnade jag på även den här.

Men i det här fallet var det inte själva låten som fick mig att bli intresserad, utan texten. Bra texter är något jag uppskattar eftersom jag själv skriver mycket låttexter, det kan vara en speciell vinkling av ett ämne bara som gör jättemycket åt texten. Just den här texten (och låten) kändes väldigt Manowar-inspirerat, och inte på ett dåligt sätt (missförstå mig rätt, jag älskar Manowar men ibland blir det lite för mycket av det goda). Hur som helst, här är de två utdrag ur texten som jag tyckte var bäst.


"In life, I have no religion, besides the heavy metal Gods. Were nothing but black skin-tight leather. My skin is clad with metal studs. Am I a wannabe? Have I no dignity? I give up all my life to be... in the Book of Heavy Metal"

"Don't need no flashy house, no car or ugly wife. The only thing I want, is what my parents don't.
Need no wide screen TV, knowing no honesty, the only thing I want to be... In the Book of Heavy Metal"


Det är såhär det ska vara. Allt som betyder något är metal. Jag älskar texter med det här temat, det får en att känna samhörighet med alla andra fans out there. Dock förekommer det få bra texter om just det här. Men är det någon som vill gräva, föreslår jag att ni gör en djupdykare i Manowars texter där det enbart handlar om hur bra de själva och metal är.

När vi är inne på det här ämnet kan jag inte göra annat än att lägga upp denna videosnutt med Bröderna Hårdrock (som alla lär ha sett redan men vad fan). Är inte de true så säg. Det är bara metal (eller alrite - Iron Maiden) från början till slut. Hårdrock 'til the end helt enkelt. Detta är mina bröder in heart and soul.



6 kommentarer
Renée säger:

Dream Evil har gjort en del schysst ^^

Diggade Nifelheims spelning -08 -bröderna hårdrock tycker jag är snygg. hahaha :D

DATUM: 2010-01-07 TID:23:06:44
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Anonym säger:

FUCK yeah! ner med spotifytöntarnas helvete !

DATUM: 2010-01-08 TID:00:04:42
URL: http://micolusthecolossus.blogg.se/
Grimgoth säger:

Kolla in mera med Dream Evil nu när du ändå är och nosar på dom, dom har gjort flera bra album och låtar, dessutom är dom inne i studion och lirar in nytt :D



Bloggat om dom ett par gånger också, sett dom live med, jaja...



Rock On!

DATUM: 2010-01-08 TID:10:38:21
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Mr.MASA säger:

Skillnaden mellan Manowar och Dream Evil (två riktigt bra band båda två) är väll att Manowar ta sig själva på STORT alvar medan Dream Evil inte alls gör det.



Cheers!

DATUM: 2010-01-08 TID:10:40:59
URL: http://masa91.blogg.se/
SANIBO säger:

haha satan så jävla awesome!

Dream Evil lät ju för övrigt väldigt bra,

DATUM: 2010-01-08 TID:17:19:17
URL: http://ssanibo.blogg.se/
Dennis säger:

Det hade varit awesome om tapetrading rörelsen kom tillbaks

DATUM: 2010-01-08 TID:17:26:18
URL: http://baronlacroix.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback