De stora fyra och en biograf


F
å av er har nog missat att för första gången i världshistorien lirar 'Big Four of Thrash' (vilket är de fyra stora thrashmetalbanden Slayer, Anthrax, Megadeth och Metallica) på en och samma konsert imorgon i Bulgarien. Detta spektakel kommer dessutom att sändas på biografer runtom i världen för konserttörstande headbangers som inte har råd att ta sig till Sofia. Många av mina vänner kommer ta sig till Göteborg imorgon för att bevittna detta men jag är inte en av dem.

Jag förstår verkligen inte grejen. För det första så förväntas man att snällt sitta still och kolla på en fyrabandskonsert och inte alls känna någon vånda över att man inte befinner sig på plats i crowden. Sittplatsfrustration gånger tusen med andra ord. För det andra så har samtliga av banden sett sina bästa dagar. Megadeth är väl det bandet som upprätthåller standarden bäst (trots att de är ganska tråkiga live) men de är fortfarande långt ifrån vad de var, likaså gäller Anthrax och Slayer. Metallica är ju ett kapitel för sig. Att de fortfarande har såpass med fans att de räknas som det största (bästa?) av de fyra är chockerande.
Sen är det tydligen väldigt upphetsande att just se alla de här banden spela efter varandra på samma konsert. Okej. Wow. Imponerande. Man kan ju inte ens vara där och uppleva det på riktigt. Det enda jag faktiskt förstår är de som drar dit för att se sitt favoritband eller liknande, jag hade gjort likadant för Maidens skull. Men inte annars.

Jag har ett alldeles utmärkt alternativ till mig själv (och alla andra som tycker det låter bra): Släng dig i soffan med fyra dvder från den tiden då banden var som bäst (eller i Metallicas fall - lyssningsbara) och spara de 800 spänn som kalaset skulle gått på, iallafall för mig.

7 kommentarer
sandra säger:

jo typ sant, men ja får la inte se de live på sonisphere 7 aug så lika bra å dra till bion :c

DATUM: 2010-06-22 TID:00:30:47
URL: http://imterocketqueen.blogg.se/
Sandra säger:

Ja, det var ju verkligen W-O-W.. Or not. Okej, jag älskar Metallica's musik. Ptja, undantag gällande St Anger plattan, men jag tror inte ens ett riktigt riktigt troget fan gillar det. Anyway, jag skulle inte kasta ur mig så mycket pengar för dom andra tre banden rör mig verkligen inte. Slayer har jag sett, och ja.. dom var inte sådär as grymma på scen så det är "ÅH JAG MÅSTE SE DEM IGEN, WAH!" ungefär.. så, dvder håller jag med om!

DATUM: 2010-06-22 TID:09:24:16
URL: http://sandrafalkevik.blogg.se/
Angie säger:

för mig hade kalaset bara gått på 200 ändå men det passar sig inte heller för jag måste jobba. fast jag hade ändå inte lagt ut 200 spänn eftersom jag egentligen inte är into några utav de nämnda banden. vart bor du människa?

DATUM: 2010-06-22 TID:11:30:47
URL: http://begforit.blogg.se/
[lisa bjernhagen] säger:

sv: I really had!! Så faktiskt ej dom :o huhu

DATUM: 2010-06-22 TID:14:44:29
URL: http://lisabjernhagen.com
Susanna säger:

Jag håller verkligen med. Slayer är sjukt trista live (och på skiva nuförtiden), Anthrax vill jag inte ens börja diskutera och likaså ett av världens mest överskattade band: Metallica. Megadeth är de enda som håller sig fortfarande. Och personligen tycker jag det finns så många bättre thrashband från 80-talet som håller sig minst lika starka idag - fast de är ju europeiska.

DATUM: 2010-06-22 TID:16:27:16
URL: http://soulcollector.blogg.se/
Tommy säger:

Metallica kan nog ses som ett av de största, med tanke på vad de har GJORT. Idag har de gjort "Death Magnetic" som var ganska bra, men de är dock inte det bästa egentligen.

Min favorit är Slayer, för de har alltid varit Slayer och kommer alltid att vara Slayer :D

DATUM: 2010-06-23 TID:22:45:51
URL: http://tommyrangg.blogg.se/
CC säger:

Någon gång på stenåldern såg jag en turne med Megadeth, Slayer, Anthrax o nåt band till..Clash of the Titans hette turnen :)



Metallica slutade jag bry mig om nån gång efter den svarta plattan.



Megadeth är det enda bandet av dessa jag gillar i nuläget.

DATUM: 2010-06-23 TID:22:47:07
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback