Diamonds and rust




Joan Baez vs. Judas Priest

När jag sitter här med min kissgula hårbotten och den sedvanliga kaffekoppen har jag ägnat mig åt att jämföra lite covers med originalversionen. Ganska intressant och väldigt aktuellt med tanke på att väldigt många band gör just covers på äldre låtar.

Jag är, generellt sett, emot covers. Det är väldigt sällan jag tycker en cover är bättre än originalet, och det beror nog till ganska stor del på att originalet är.. originalet. Original, vad det än är, har en speciell betydelse. Speciellt om jag lyssnat in mig på originalet och sedan hör en cover, konservativ som jag är, blir jag oftast skitsur.

Exemplet med Diamonds and Rust är ett av de få undantagen då jag faktiskt uppskattar covern. Och det är inte bara för att jag älskar bandet i sig, utan för att de gör ett jävligt bra jobb helt enkelt. Försök att efterapa originalet blir sällan lyckat. Priest har gjort en helt ny, egen grej av låten som passar dem och är riktigt bra dessutom. Jag kan inte säga att jag tycker att originalet av Joan Baez är dåligt, men det är en annan låt. Fast det är ju egentligen samma låt. Den har alltså flera 'användningsområden', vilket Priest har tagit fram och fulländat.


Andra lyckas ju mindre bra med detta.


Vad tycker ni? Tummen upp för Joan eller Priest?

4 kommentarer
Ida säger:

Priest!

DATUM: 2010-06-16 TID:20:30:42
URL: http://drinkitup.blogg.se/
Victor säger:

Priest har ju gjort andras låtar bättre tidigare också, bara att ta "The Green Manalishi" som exempel

DATUM: 2010-06-17 TID:01:21:02
Grimgoth säger:

Älskar bägge versionerna här på sitt lilla speciella sätt, lika om jag får bestämma med andra ord.

Att göra en helt ny, egen grej av låten som passar dem och är riktigt bra dessutom som du säger, SÅ ska/bör en cover helst göras!

DATUM: 2010-06-17 TID:19:19:45
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Georg Hendrix säger:

http://www.youtube.com/watch?v=mIC7KQPDuDc



" man all these new bands are just ripping off Judas Priest " :P



DATUM: 2010-06-28 TID:21:10:27
URL: http://georg.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback