No fucking covers när jag bestämmer


Helt plötsligt, utan förvarning, när jag sitter i godan ro i mitt rum och utför en mycket viktig uppgift (som gick ut på att inte ha något liv) hör jag.. Run to the Hills från vardagsrummet! Och där sitter mina päron och skriker sig hesa på mig medans de drar upp volymen på max. Jag går dit och möttes av synen av en liten stekarbrat på Idol-scenen som började sjunga. Alltså. Jämfört med Johan Palm som skulle föreställa rockersångare (hahaha) så var han i en annan dimension. Han kunde väl sin sak, det kan till och med jag erkänna, trots det bristande utseendet (hur kan man ens VILJA se ut sådär när man kan klä sig ordenligt(=rocker)?!).

Men. Låten var nedkortad till inte ens hälften, han sjöng fel text i versen, låten gick snabbare än vad den gör i originalversionen och faktum kvarstår: Han är inte Bruce Dickinson. Verser och refräng klarade han bra men inte alls Bruce's kända air raid siren-screams. Min morsa kallade mig löjlig. Jag må vara löjlig men jag gillar inte Maidencovers och speciellt inte i Idol.



>Now playing: Back in the Village - Iron Maiden

6 kommentarer
BB säger:

Det var ju juryn som hade valt låten åt honom, så han hade inte direkt något annat val än att sjunga den! Och nej, han är inte Dickinson men enligt mig var han awesome.

DATUM: 2009-12-04 TID:21:59:34
URL: http://blondebomber.blogg.se/
linaaa säger:

han gjorde den bra, men ah..

men annars kan man ju alltid vara glad åt att de äntligrn kommit in lite riktig musik i programmet :)

DATUM: 2009-12-04 TID:22:17:16
URL: http://rrep.blogg.se/
Linda säger:

erik är grym - covers handlar om att göra sin egen grej av något befintligt - man behöver inte se ut som en rocker för att vara en :>>>>

DATUM: 2009-12-05 TID:01:04:35
URL: http://lindaigglund.blogg.se/
Hanna säger:

Jag blir mest bara arg över det faktum att de tar in en kille som har en mest alldaglig röst som vilken annan svensk som helst, och bara för att han kan hålla tonen och gillar rock så kallas han för rocksångaren av Idol. Riktig rock handlar verkligen inte om alldaglighet, än mindre att hålla tonen ren, i mina ögon! (Eller ska jag säga öron) Visst skall det vara rent i den meningen att det inte är falsksång men ju råare dessto bättre. Och whatshisname är allt annat än rå. Ursäkta alla Idoldiggare. Say what you want.



När det kommer till covers anser jag att om låten är bättre, eller har en intressant twist som cover så knock yourself out. Annars finns det ingen mening att ens försöka. Jag såg själv inte programmet då jag av framstående mening inte har något intresse. Av föregående kommentatorer att döma så var denna låt vald av juryn, och de tror sig veta vad som säljer. Och de gör de så länge det handlar om det s.k. svenne-samhället, men jag har svårt att tro att detta val går hem hos Iron Maidenlyssnarna. Men å andra sidan har jag svårt att tro att något som helst på Idol imponerar djupt inrotade hårdrockare, hur som helst.



Men vad vet jag, det går bara att spekulera. Jag vet att jag håller mig långt ifrån Idol, och har inga planer på att ändra min åsikt.

DATUM: 2009-12-05 TID:01:22:18
URL: http://fancybutton.blogspot.com
billiondollarbaby säger:

Folk får tycka vad de vill, här håller jag faktiskt inte med dig. Erik är awesome - och han gjorde låten bra. Själv ser jag på situationen som att idol har blivit mer mångsidigt, och att de faktiskt låter personerna vara de personer de är.

Och man måste inte se ut som en rocker för att man gillar musiken :)

DATUM: 2009-12-05 TID:16:15:52
URL: http://billiondollarbaby.blogg.se/
Hanna säger:

Jag ska inte sticka under stolen med att han är duktig på att sjunga och så vidare. Har inte tvivlat på hans musiksmak heller. Tycker heller inte att man måste se ut på ett visst sätt. Som sagt har alla sina åsikter, och jag har fått många mothugg på detta med. Men tyvärr hör jag, personligen, inget speciellt med hans röst. Annat än att han håller tonen bra, är extremt duktig på att sjunga, och kommer upp högt i registret. Av det jag nu har sett då. Men det krävs lite mer för mig att låta intressant. Som du säger, folk får tycka vad de vill. Uppenbarligen tycker många att han är speciell nog, och det får man ju ge han credit för.

DATUM: 2009-12-07 TID:19:43:41
URL: http://fancybutton.blogspot.com

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback