Levi's 501 light stonewashed


Äntligen. För första gången i mitt sjuttonåriga liv är jag ägare till ett par jeans med perfekt ljus stentvättning, närmare bestämt ett par Levi's 501. För er som är intresserade av jeansens historia kan jag berätta att Levi Strauss var allra först med att tillverka jeans, och hans första modell var just 501. Detta var dessutom en av de stentvättade jeansmodeller som folk sprang omkring med på det älskade 80-talet.

Men tro inte att jag köpte dem såhär välsittande. Symaskinen var tvungen att göra sitt innan de fick lämna huset (färgen blev visserligen väldigt skum på de här bilderna, men det är utformningen jag vill belysa):

Dessutom märks det verkligen att vi hade ett annat kvinnoideal förr i tiden. Nu ska alla vara anorexiasmala (fast helst ändå ha jättetuttar). Jättetuttarna var väl ett plus även back in the days, men då skulle man inte vara någon mager fågelskrämma utan ha rejält med kurvor. Betydligt mer ben och röv och väldigt smal midja. Timglasmodellen helt enkelt. Detta märks väldigt tydligt på de här jeansen. Jag chansade på en storlek större än vad jag brukar ha, vilket var jävligt tur, eftersom de sitter åt som satan i midjan. Tänk om det kvinnoidealet hade hållt i sig! Det var inte bara skivomslagen som var bättre förr..

6 kommentarer
Annely säger:

Satan så snyggt! Du kan det där med att sy ;D

DATUM: 2010-11-13 TID:19:28:32
URL: http://ereshkigal.bloggplatsen.se
Lina säger:

DATUM: 2010-11-14 TID:11:42:53
Lina säger:

Ja jävlar vad snyggt. Har själv varit på jakt efter exakt den tvätten och passformen men inte funnit några som inte suttit pösigt och löst. Får väl köpa en par och dra fram symaskinen med antar jag!

DATUM: 2010-11-14 TID:11:44:23
URL: http://amiinside.blogg.se/
CC säger:

ahh såna ja...minns mycket väl mina 501's som jag brukade köpa i London, det var killmodellen dock eftersom jag är rak som en planka

DATUM: 2010-11-15 TID:01:56:27
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Georg Hendrix säger:

Jäklar vilken skillnad på de byxorna. Visste inte att det var så hett att kunna sy ;D



nämen seriöst. Det är inte bara kvinnors ideal som är fel. Även mäns. Åtminstone när det gäller jeans.. är man inte toksmal och 185 kan det vara svårt att hitta jeans. Varför har man ideal på jeans? Vore det inte smartare att ha alla storlekar istället? Dessutom är low-waist den sämsta idén någonsin.



om söta tjejer som du tom. klagar på idealen borde de inte försvinna snart? :-)

DATUM: 2010-11-23 TID:21:41:01
URL: http://georg.blogg.se/
Emelie's WickedTime säger:

grymt snygga jeans!

Timglasformen är fortfarande grymt het

DATUM: 2010-12-06 TID:14:57:27
URL: http://wickedtime.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback