H.e.a.t, All Ends & Edguy

Klockan direkt efter plugget drog jag på mig dagens konsertsuit bestående av nätisar, leopardkjol, skinnpaj, Maidentröja och kängorna, eftersom de är de enda skor jag kan ha på konserter utan att behöva amputera fötterna efteråt. Allt blev i vanlig ordning sönderstressat, men slutligen kom jag och min andra hälft ingen mindre än Astrid "tanten" iväg med bestämt tåg.


Jag på tåget ner. Ständigt pysslande med håret! Foto: Tanten


Vi kom in på Trädgårn som planerat, lämnade alla tusen tröjor i garderoben och stormade Trädgårn. Jag hade aldrig varit där förut (inte Astrid heller för den delen), nor var det litet alltid men små gig är mysiga att varva med, can't be Ullevi all times. Som den lilla bulldozer jag är armbågade jag mig längst fram med Astrid som en svans och placerade oss strategiskt nog i det hörnet där våra favoritartister i banden skulle hålla till. En brud med patronbälte är inte att förakta!


Jag och Astrid. Hårsprayade ner Trädgårns kisseria innan spelningen! Foto: Aem


Till min stora förvåning började H.e.a.t spela först. Jag trodde att All Ends skulle börja, med tanke på att det stod "Edguy + H.e.a.t + support" på våra tickets, och med facit i hand kan man säga att det var jävligt synd att det inte var H.e.a.t som hade fyrtiofemminutersshowen..


H.e.a.t började finurligt att introducera med "The Heat is on", för att sedan köra igång. Ska man jämföra med den förra spelningen jag var på i somras är nog det enda negativa man kan säga är att det inte varade lika länge.  Nu kunde jag låtarna, stod närmre, och kunde låta hjärnan göra andra saker än att bara försöka fundera ut om den gillade det eller inte, vilket var vad den höll på med halva förra spelningen. Keep up the good work guys, hoppas nu för er skull att jag har fel och att herr Jona kommer ha rätt angående den kommande Melodifestivalen..


Feel the H.e.a.t!
Eric Rivers, Kenny Leckremo, Jimmy Jay och Dave Dalone på bild. Foto: Aem

Alldeles för snart var det till ända, och efter en lång paus kliver trummisen i All Ends in på scenen. Jag hade ingen jävla aning om vad de var för något innan. Efter honom en gitarrist, en gitarrist till, basisten, och de börjar spela på ett asgött intro. Precis när jag börjat tro att jag ska have a nice time så kommer två brudar inskuttandes på scen. Jag blev helt förstummad. Brudar bakom micken har ingenting, ingenting att göra på ett metalgig. Det här var inget undantag.
Sure, de sjöng rent och jättegulligt, men inte fan var det metal.
Hoppet steg när en låt tog slut och nästa tog vid; man får fan ge dem cred för deras intron. Ett jävla tryck blev det! En del verser var också helt okey, men en bit in i låtarna lät det alltför ofta grötigt och man fick anstränga sig för att kunna skilja ut vad fan det egentligen var de spelade. När de började spela "Apologize", som nyligen låt på svensktoppen med ett annat band, då hoppas varken Astrid eller jag inte mer.
I didn't like it. Jobba på scenmovesen (att stå att gunga på samma fläck i trekvart imponerar inte på någon, det var bara ena gitarristen som skötte sig hyfsat på den fronten) och kicka brudarna så kan jag till och med fundera på att tycka något positivt.


Gitarristen i All Ends som stod strategiskt placerad rakt framför mig. Som den true front row banger jag är, är det alltså ingen zoom på bilden. Foto: Aem


Bara valet av Edguys introlåt, "Rock or Dead", som är min favorit från det aktuella albumet säger det mesta om deras gig. Suveränt bra. I högra hörnet som vi stod var gitarristen Dirk Sauel och basisten Tobias Exxel placerade större delen av giget, och jag fick connection med dem redan från the very beginning. Sånt gillar jag! Bara att man själäv vet att de vet att an existerar, om än just då, så är det jävligt kul.
Tobias Sammet överraskade dessutom med underhållande konversationer mellan låtarna och sjöng som en gud. Jag lyckades dessutom nudda hans hand när han sträckte fram sin åt alla galna fans. Det ni!
Som ni vet så gick tåget hem klockan 23, och jag trodde inte att vi skulle hinna till extranumret ens, men se det gjorde vi.
I mellantiden drog Feix Bohnke av ett hejdundrande trumsolo, inget litet fjuttigt på en halvminut heller, jävlar vad han drog på! Jag stod bara och stirrade, hurfan orkade killen? Imponerande..
Men slutligen blev ändå klockan kvart i 23 och vi blev tvugna att dra. Jag vet inte exakt men det kan ha varit ett par låtar kvar på extranumret. Och det var verkligen bäst för mig att jag kom på tåget, för annars skulle jag inte fått någon skjuts till nästa konsert.
Innan vi drog precis fick jag dessutom en lång blick, ett leende och en Tobias Exxel som gjorde metaltecknet åt mig. Blir det bättre än såhär? Jag saknade souvenirer (NÅGOT jävla plektrum kunde de väl kastat ut?) men i övrigt.. Whoaa. Det lär bli Edguy live fler gånger, you can tell!


Tobias&Tobias i Edguy. Basist-Tobias högerarm har på bilden ungefär samma cp-hållning som min morsa när hon springer. Foto: Aem

Längtar redan till nästa konsert, Judas Priest, Megadeth och Testament den 1/3. Hang on til then!

Någon mer som besökte konserten? Write me bitches!

8 kommentarer
Ida säger:

Låter nice! :)



Nu är det inte lång tid kvar till Judas :)

DATUM: 2009-02-04 TID:22:33:13
URL: http://drinkitup.blogg.se/
Kåggan säger:

Jag måste klaga lite:

Kvinnor kan visst metal! Pff!

Gitarristen där har en väldigt snygg gitarr..

* Man tar inte bilder på konserter!!

DATUM: 2009-02-04 TID:23:52:06
CC säger:

Vad bra att du hade kul!!! Jag skippade giget i Stockholm...är ju gammal o tråkig :P men jag ville egentligen bara se H.E.A.T o de skulle ju bara lira i 40 min så...

DATUM: 2009-02-05 TID:00:54:37
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
jen säger:

Haha, jag måste fasen stått bakom dig.. ungefär samma vinklar på korten! Men jag måste hålla med om att det var en bra kväll!

DATUM: 2009-02-05 TID:11:15:33
URL: http://watersfallfrozen.blogspot.com/
Mr.MASA säger:

Såg dom i Stockholm igår. Riktigt grymt bra var det :-D. Helt packat på Klubben, så kom tyvärr inte så långt fram. Men Sammet & Co ska jag helt klart se igen!

DATUM: 2009-02-05 TID:19:39:49
URL: http://masa91.blogg.se/
Elöin säger:

Naaaah inte dra alla över en kam nu heller =) Vissa tjejer är SO F***ING METAL! Ta Tairrie B från My Ruin, Otep eller Holy Moses for example.. alla girls all killing it ;) Fast sen kan jag väl hålla med om att inom Heavy finns det få tjejer man vill hålla i hand!

DATUM: 2009-02-06 TID:10:42:49
URL: http://alternativegodess.blogg.se/
Jessica säger:

hade gärna varit där, men det fick bli Deathstars & Sonic Syndicate för mig istället :D

DATUM: 2009-02-09 TID:21:50:58
URL: http://byjessica.blogg.se/
Felicia säger:

All Ends är ett grymt band och vissa tjejer är grymma metalsångerskor! Speciellt Emma och Tinna!

DATUM: 2010-11-26 TID:23:21:02

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback