New blood - Steelwing


bild: myspace.com/steelwing
Jag insåg igår att mina konsertår med världens bästa band är begränsade. Iron Maiden, Judas Priest, Megadeth - de är inte tjugo längre. Endgame var kanske Megas sista platta, möjligtvis näst sista, allt beror på om Dave Mustaine orkar hålla igång. Rob Halford är 58. De var jävligt bra i mars, naturligtvis, men men det syns (och hörs) att de inte är vad de en gång var. Vad Iron Maiden beträffar så har Steve sagt att de ska ge ut femton studioplattor (snälla, bli senildement och glöm det uttalandet!) - deras senaste var den fjortonde.
Visst, det finns andra band. Men den bittra sanningen är att de allra bästa banden går mot sin grav. Det är definitivt dags att det fylls på underifrån.

Jag har inte tagit mig tid att lyssna på Scavenger, from now on called Steelwing, förrän nu, när jag kollade igenom Oscars (trummisen) bilddagbok (ja, vi känner väl varann lite ytligt). Det ångrar jag att jag inte gjort tidigare.
Deras andra låt på myspace påminner i introt och vissa delar av låten påminner både ljud- och riffmässigt om Transylvania från Iron Maidens 'Killers' 1981 (definitivt inget minus, guys). Båda låtarna är grymma och inspirerande, intressanta och melodiösa. Sångaren har en talang jämförbar med Rob Halford eller Bruce Dickinson. Jag ser en framtid för Steelwing.
The newest news of the newest news är att Steelwing har blivit signade av Nuclear Blast - vilket, med tanke på hur bra de är, är föga förvånande. Albumet är beräknat att komma våren 2010. Jag föreslår att ni tar ett smakprov - damn, längtar redan efter plattan!


>>MYSPACE.COM/STEELWING <<

4 kommentarer
Susanna säger:

Ja, de är rätt bra faktiskt. Definitivt våra konkurrenter :P haha.

DATUM: 2009-09-21 TID:15:00:09
URL: http://soulcollector.blogg.se/
Dennis säger:

Glöm inte Alice Cooper! han är 61 nu tror jag och Lemmy är väl inte så ung heller?

DATUM: 2009-09-21 TID:16:51:54
URL: http://baronlacroix.blogg.se/
SANIBO säger:

that's some good fucking music :o

tack för tipset,

DATUM: 2009-09-21 TID:17:00:16
URL: http://ssanibo.blogg.se/
fia säger:

Till kommentaren om Alice Cooper, PÅMINN MIG INTE! Jag missar honom för andra året i rad, och jag gråter seriöst blod :<



För övrigt hade lite nya fräsha band inte varit fel faktiskt. Kanske ska sätta sig och spana på youtube och myspace någon dag?

DATUM: 2009-09-21 TID:19:42:34
URL: http://billiondollarbaby.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback