Sonisphere festival recension


ÄNTLIGEN var det dags. Sonisphere Festival och Iron Maiden. Med tre förband av varierad kvalitet, nästan inget käk, en dåligt organiserad festival och sinnessjukt mycket regn. På grund av just regnet har jag dessvärre bara tagit två kort på hela dagen, men jag lånade bandbilder från Aftonbladet så ni får något att kolla på ändå. Garanterat bättre än om jag skulle ha satt mina egna fotograferingstalanger på prov.
Här är min recension av Sonisphere Stockholm 2010.




Med Joey Belladonna tillbaka i bandet hade jag otroligt höga förväntningar på Anthrax - som de också besvarade. Öppningslåten Caught in a Mosh sprängde hela Sonisphere i bitar. Madhouse framfördes med lysande briljans. Belladonna är i toppform och bevisar det om och om igen. Allt klaffar, liksom covern på Black Sabbath's Heaven and Hell, en hyllning till Dio, i mitten av Indians.

Vad kunde då varit bättre? Ljudet var lågt. Och publiken var inte det bästa jag varit med om. Folk stod bara och glodde och det var dåligt med tryck. Dessutom råkade jag nästan i slagsmål med ett par brudar, men det är en annan historia. Det är Anthrax som ska bedömmas, inte bitterfittor till metalfjortisar. Tyvärr drar det ner helhetsintrycket något. Jag hade fingrarna på ett plektrum också men det gled ur näven. Nåja. Jag ser mer än gärna Anthrax i Sverige igen.







Jag och Fred vid staketet, i väntan på Slayer. Glada och nöjda!

Efter en timmes väntan front row entrade Slayer scenen. Explosionen av nävar i luften och vrålandet som ägde rum samtidigt som South of Heaven introducerade spelningen var inte oförtjänt på något sätt. Det var till och med överraskande bra och nu hade publiken vaknat till liv. Men tyvärr så stannade höjdpunkterna vid det. Engagemanget på scenen var inget att hänga i julgranen och låtarna föreföll som ett enda brötigt, monotont brus. Detta förstärktes ytterligare av att trycket mosade på till bristningsgränsen och att jag helt plötsligt befann mig själv fastklämd mellan två feta med skägg och kunde således inte ens röja för att kompensera för musiken. Jag önskade att jag hade gått till Hammerfall-scenen istället för att vänta en timme på ett band jag alla gånger hellre lyssnar på hemma i soffan.

 



Regnet öste ner i volymer som var svåra att ens föreställa sig. Det var dags för Alice Cooper. Halvt ihjälfrusna ställde vi oss i folkmassan igen, efter en kort paus för mat och inhandlande av ponchos, för att få upp värmen lite i spöregnet. För första gången var publiktrycket mer än välkommet. Snart stod jag vid staketet igen och betraktade Coopers dödsteater. Jag är positivt överraskad över att gubben fortfarande orkar - han är ändå 62 år. Men showen rullar på, låtarna genomförs och det syns faktiskt på herr Cooper att han gillar det han gör. Men när det nu är tredje gången jag får se halshuggningen så börjar det lukta lite tjatigt. Och även om musiken är stundtals riktigt bra så är det inte tillräckligt för att nå ända upp.








En olidlig väntan på andra raden från staketet. En Nicko som vinkade bakom scenen. Regnet som genom ett under plötsligt upphörde. Och så äntligen, äntligen - tonerna till Doctor, Doctor. Pulsen bultade i öronen, hjärtat hamrade i bröstet och så sprängde Iron Maiden ut på scenen med Wicker Man dånande ut över Stora Skuggan.


Jag var i extas.
Jag var så jävla närvarande. Varenda textrad, varenda ton, varenda rörelse. Ja, jag älskar dem så mycket så det gör ont. Jag skäms inte över att säga att jag störtbölade genom hela Hallowed Be Thy Name som de bara gjorde så jävla bra, bättre än någonsin, och under hela Running Free för att jag visste att det snart skulle ta slut.


Kunde det varit bättre? Nej. Men om jag verkligen måste vara lite objektiv så höll nog inte Dianno-låtarna Wrathchild, Iron Maiden och Running Free riktigt lika hög standard som det nyare materialet. Å andra sidan var allt annat så fullkomligt att jag blir helt mållös. Speciellt Hallowed Be Thy Name. Varenda ton rev i mitt hårdrockshjärta, som sannerligen brinner för Iron Maiden.

Blicken och den lilla nickningen Steve, min gud, gav mig kommer jag nog leva på väldigt, väldigt länge. Kanske ända fram tills vi ses igen på inomhusturnén nästa år.






Jag stod kvar länge framför scenen och ville inte förstå att det var slut. Tårarna rann ända tills Fred sa "Är inte det där bröderna Hårdrock?", varpå jag inte kunde låta bli att gå fram till dem. De var dessutom hur schysta som helst ("har du sett dem tre gånger, sa du? Ja, det var 162:a gången för mig.."). Lär förhoppningsvis träffa dem igen. Maidenfans united!




Direkt efter Maidens gig var slut så började det regna. Igen. Efter att ha varit uppehåll hela konserten. Observera att bilden ovan, tagen av min kära moster, är knäppt FÖRE Maiden. Då kan ni tänka er hur det såg ut efteråt. Ni bloggläsare som var där (träffade ju faktiskt en hel del av er där - kul som fan!) vet ju hur skor och byxor såg ut efteråt. Inte jättecoolt. Inte heller särskilt coolt att festivalen hade dragit in 10 000 fler pers än vad som var planerat från början. Tro mig, det märktes när man skulle köpa käk och när man skulle därifrån.

Sen pissade det ner under hela vägen tillbaka, värre än någonsin, det var till och med översvämning inne på tunnelbanestationen. Rejält med åska var det också. En värdig avslutning på en lyckad kväll - dock har jag aldrig varit så kall och blöt i hela mitt liv. Men, som jag sa efter en lång, skållhet dusch och låg nerbäddad under ett duntäcke - det var det värt.


20 kommentarer
ROCKABETTY säger:

Åh vilken bra recension! Önskade jag var där trots vädret!

DATUM: 2010-08-09 TID:01:38:06
URL: http://rockabetty.blogg.se/
Märta :) säger:

Tjenare!

Var på Sonis, första festivalen jag vart på!

Otroligt bra band. Siktade in mig på Mötley, är ett fan så varför missa chansen att få se Iggy Pop och Cooper samtidigt?

En lite dum fråga kanske, men jag undrar om jag skulle kunna få lägga upp den här bilden på min bdb (Mrs-president) och sen skriva din blogg adress.

Jag tror inte mina vänner riktigt fattade hur lerigt det var!

Och den där bilden var Perfekt!

tack på förhand

DATUM: 2010-08-09 TID:01:41:08
adee säger:

vad hände när du höll på börja bråka med några? haha jag fattade inte att man kunde köpa ponchos så jag stod där i regnet med bara tshirt hela dan :)fan värt ändå :D

DATUM: 2010-08-09 TID:02:18:58
Linda säger:

Fan, jävla synd att ni skulle få regn! :C Och jävla avis är jag, men pengarna räckte inte tyvärr.

DATUM: 2010-08-09 TID:04:30:09
URL: http://lindaigglund.blogg.se/
Frixxie säger:

Ja fy satan vad kallt det var! Har aldrig vart så kall och blöt i mitt liv i think!

DATUM: 2010-08-09 TID:09:39:57
URL: http://fredriksvensson.blogg.se/
Susanna säger:

Vi mesade ut tidigt pga regnet och missade en del bra spelningar, tråkigt nog. Jag hatar regn! Nu ligger vi alla sjuka här hemma eftersom vi dessutom inte hade sovplats i sthlm och försökte "sova" på tunnelbanan tills tåget gick på morgonen...

DATUM: 2010-08-09 TID:10:32:17
URL: http://soulcollector.blogg.se/
Slummy Mummy säger:

Oj oj oj! Kul det där med blick & nick från Steve! :) Har också varit med om liknande grejer i min ungdom... Hoppas du får träffa Maiden nästa gång!

DATUM: 2010-08-09 TID:12:41:47
URL: http://slummymummy.blogg.se/
CC säger:

Vad bra att du var lycklig iaf :)

Vädret var ju helvetiskt... är glad att jag var mestadels under tak, hade jag haft vanlig biljett hade jag bangat ur faktiskt. Men som sagt jag har ju sett allt förr..

blev inga plektrum till dig denna gång, tyvärr.. det mesta var lite oorganiserat och stressigt.

DATUM: 2010-08-09 TID:12:57:59
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
[lisabjernhagen] säger:

Åh, maiden var så sjukt otroligt bra. Samma här, vågade mig inte på fotandet.. och synd med metalfjortisarna! finns alldeles för många. men TROTS pissvädret var det ju otroligt bra :D och jävligt kul att vi hann träffas ett litet tag i alla fall!

DATUM: 2010-08-09 TID:13:49:10
URL: http://lisabjernhagen.com
mathilda säger:

Det går inte att beskriva hur bra maiden var !! Det var första gången jag såg dom, heeelt sjukt. Trycket var ju cp, aldrig haft så ont i hela mitt liv.. Men så sjukt värt det ! Och janicks svettband ååh jag är också lycklig ! Kul att träffa på dig också :D

DATUM: 2010-08-09 TID:14:56:09
URL: http://hardlucklady.blogg.se/
lady do or die säger:

mötte en hel del som var på väg hem på tåget hem från kalmar... satan vad de tjatade, och satan vad sotis jag var... men jag lever på dina skriverier om det i alla fall! Tack för det!



btw, känns som alla frågvisa jävlar som min frågestund var ämnad till helt plötsligt inte känner för att komma med några roliga uttalanden längre, så jag lämnar över det till de jag litar på - som till exempel dig! haha

DATUM: 2010-08-09 TID:17:28:15
URL: http://ladydoordie.wordpress.com
Art By Tina säger:

Du skriver jäkligt bra måste jag säga - satsa på en karriär som musikrecensent!

DATUM: 2010-08-09 TID:18:10:58
URL: http://trueborn.blogg.se/
Grimgoth säger:

Sonisphere var det bästa på länge måste jag säga!!



Glöm inte heller min tävling via bloggen.

DATUM: 2010-08-09 TID:18:57:14
URL: http://grimgoth.blogg.se/
moa säger:

Det var underbart! Fybubblan! Jag grät under Blood Brothers, haha! Just för att jag älskar Ronnie James Dio + Iron Maiden. Det var så himlahimla fint bara!



Och förresten, så tror jag faktiskt att jag såg dig, haha! :)

DATUM: 2010-08-09 TID:23:15:11
URL: http://moathemoses.blogg.se/
ROCKABETTY säger:

sv: Ja det tvivlar jag inte på! ;)

DATUM: 2010-08-09 TID:23:58:24
URL: http://rockabetty.blogg.se/
Sofia säger:

snygga bilder! o fyfan vilken gyttja!!

DATUM: 2010-08-10 TID:11:10:31
URL: http://sofiaeliassons.blogg.se/
Sandra säger:

Ja herregud det däringa Sonisphere alltså. Bra artister och fantastisk musik, det var ju väntat. Men vädret totalförstörde mitt humör och jag längtade bara hem hela tiden. Antar att jag inte var ensam om det... men men. Det är min vanliga tur med regn på festivaler o.O

DATUM: 2010-08-12 TID:23:12:41
URL: http://rockgrodan.com
Dianno säger:

Citat " Nej. Men om jag verkligen måste vara lite objektiv så höll nog inte Dianno-låtarna Wrathchild, Iron Maiden och Running Free riktigt lika hög standard som det nyare materialet."

Du skämtar ? Dianno var med i Iron Maiden när de fortfarande var nyskapande och gjorde fantastiska låtar. Vad tror du folk vill fortfarande höra om 10 år Wrathchild eller en dynga som El Dorado ?

DATUM: 2010-08-13 TID:23:05:37
KajsaLisa säger:

Jättesnygga bilder, du måste stått långt fram, var också där och hade jättekul. http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15244767

DATUM: 2010-08-14 TID:13:03:07
URL: http://www.metrobloggen.se/kajsalisa
Uffe säger:

Jag såg Maiden 1981 med DiAnno. Jag stod längst fram och lyckades röra vid Harris doja - det är jag ganska nöjd med!

DATUM: 2010-08-23 TID:11:24:45

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback