80-talets tio bästa gitarriff

Jag läste för ett par dagar sedan att Gibson.com har utsett 80-talets tio bästa gitarriff. Men när jag läste vidare blev jag föga imponerad;

1. AC/DC - "Back in Black"
2. THE ROLLING STONES - "Start Me Up"
3. OZZY OSBOURNE (featuring Randy Rhoads) - "Crazy Train"
4. SCORPIONS - "Rock You Like a Hurricane"
5. DEF LEPPARD - "Photograph"
6. JUDAS PRIEST - "Breaking the Law"
7. MICHAEL JACKSON (featuring Steve Lukather) - "Beat It"
8. THE CLASH - "Should I Stay or Should I Go"
9. GUNS N' ROSES - "Sweet Child o' Mine"
10. RUSH - "Limelight"

Titeln borde ha varit "80-talets mest folkliga och därmed mest banala riff"
istället för "80-talets tio bästa gitarriff". "Rock You Like a Hurricane" på fjärde plats och "Breaking the Law" på sjätte? "Sweet Child o' Mine"? Ni skämtar.

Uppenbarligen är det inget skämt. Gibson.com förklarar varför de har valt "Breaking the Law": "It's hard to deny the brutal simplicity of this "British Steel" classic." Nog är den enkel alltid, men det är väl ungefär det enda den är. Varför måste det alltid vara JUDAS PRIESTs hits (och därmed sämsta låtar) som blir utnämnda vid sådana här tillfällen? Det är ungefär som att säga att IRON MAIDENs bästa riff är "Run to the Hills", MEGADETHs bästa är "Symphony of Destruction", METALLICAs bästa är "Enter Sandman"... Ni fattar.

Visst. Jag tänker inte säga att något av de här riffen är dåliga. Men 80-talets bästa? Verkligen inte. Om jag hade fått bestämma (vilket jag faktiskt får här i min blogg, tänka sig) hade listan istället sett ut ungefär på det här viset:


(utan inbördes ordning)

MEGADETH - "Loved to Deth" (1985)
ANTHRAX - "Madhouse" (1985)
JUDAS PRIEST - "Heavy Duty/Defenders of the faith" (1984)
AC/DC - "Hells Bells" (1980)
IRON MAIDEN - "Back in the Village" (1984)
SLAYER - "Raining Blood" (1986)
MEGADETH - "Set the World Afire" (1988)
IRON MAIDEN - "Purgatory" (1981)
METALLICA - "Master of Puppets" (1986)
DIO - "Holy Diver" (1983)

Det är verkligen omöjligt att få till en lista som stämmer exakt. Prova själva så får ni se. Ska man dessutom rangordna dem blir det ju ett rent helvete. Men oavsett om de riffen jag har räknat upp verkligen är 80-talsets allra bästa är de definitivt tio stycken av 80-talets bästa riff. Det finns ju några stycken att välja mellan om man säger så.

För min del blev det en blandning av klassiker och mindre kända stycken. Nu har jag i och för sig också valt vissa superhitar, som "Master of Puppets", "Madhouse" och "Holy Diver". Men de riffen är åtminstone så bra så det svider. Totalt sett blev det mestadels thrashriff eftersom jag anser att den typen av riff är mest medryckande. Dock kan jag inte låta bli att uppskatta den otroligt tunga enkelheten i det klassika riffet i "Holy Diver", som till skillnad från "Breaking the Law" och "Rock You Like a Hurricane" har just 'brutal simplicity' utan att bli skrattretande banal.

Jag hade haft betydligt lättare att utnämna tio riff från 90-talet.
Det hade blivit en mäktig lista till största delen bestående av riff från "Rust in Peace", "Painkiller" och diverse PANTERA-album. Fan, nu måste jag ju göra en sån lista bara för det. Återkommer.


9 kommentarer
darja säger:

haha, den där listan var verkligen banal! nästan så'att man kan tro att det är typ rix fm som har hamrat ihop den...



Din var duktigt mycket bättre! (även om jag har svårt att hålla med på Metallica och Megadeth bitarna ;) )

DATUM: 2010-11-22 TID:22:06:47
URL: http://assonfire.blogg.se/
Mathilda säger:

Ser fram emot din 90's lista! Painkiller plattan, åter igen.. Vilket jävla mästerverk! Måste vara en av dom bästa som skapats.

DATUM: 2010-11-22 TID:23:20:40
URL: http://hardlucklady.blogg.se/
Brorsan säger:

Nja, säger jag, det var väl inte den smartaste av listor. Är listor smarta överhuvudtaget? Ett riff kan ju faktiskt låta jobbigt ena dagen, men helt underbart nästa. Tycker deras lista var populistisk och icke innovativ. Jag ska själv göra ett försök och leta för guds skull upp låtarna om ni inte hört dem förut:



1. Harvester of sorrow - METALLICA (bästa låten, bästa riffet, oöverträffad, så är det bara)

2. Raining blood - SLAYER (håller med syster, men vi snackar b-partiet va?)

3. City of love - YES (Två ackord kan vara så tungt)

4. Among the living - ANTHRAX (Ack, så brutalt)

5. Time goes by - TRIUMPH (Sitter som en pinne i kobajs)

6. Hells bells - AC/DC (Jamen, får hålla med dig igen ju)

7. Freewheel burning - Judas Priest (Saknades på din lista tycker jag)

8. Heaven and hell - Black Sabbath (Given på en tio-i-topp)

9. The sorceress - Fates Warning (Få kan skriva riff som Jim Matheos)

10. Balls to the wall - Accept (Den måste väl faktiskt också vara med?)



Fotnot. Tycker Dave Mustaine blev bättre efter 80-talets slut, ungefär samtidigt som Metallica blev kass. Favoriter: Prince of darkness, She-wolf & Hangar 18.

DATUM: 2010-11-22 TID:23:41:13
URL: http://www.myspace.com/nocturnalalliancesweden/
Stefan säger:

Angus Young, lead guitarr i AC/DC spelar på en Gibson. Sen kan du nog göra matematiken själv, nuff said!

DATUM: 2010-11-22 TID:23:46:30
URL: http://the.crazyhor.se
Fred säger:

Gillar din lista bättre, mycket bättre! För mycket beslutsångest för att göra en egen...

DATUM: 2010-11-22 TID:23:58:40
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/
bloggare på icedaniel.se säger:

Crazy train platsar ju på listan.

DATUM: 2010-11-23 TID:01:54:23
URL: http://www.icedaniel.se
Lina säger:

Typiskt dessa listor! Det brukar ofta vara så att det är inte det bästa som är med utom som du säger det mest folkliga. För om det är mainstream så är det ju bra?! Nja inte riktigt. Visst (om vi ska gå in på 90-talet) så är Panteras Cowboys from Hell rätt enkel, men det är mäktig. Enkelhet funkar, men det måste vara mer än ett riff som sätter sig snabbt i huvudet. Ser fram 90-talets bästa riff! =)

DATUM: 2010-11-23 TID:11:11:35
URL: http://amiinside.blogg.se/
Grimgoth säger:

Cool och bra lista, bägge...svårt att välja dock.

DATUM: 2010-11-23 TID:15:47:21
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Georg Hendrix säger:

Jag älskar samtliga låtar på den ursprungliga listan. Problemet för mig är inte låtarna eller dess riff utan, precis som du även påpekar, orginaliteten på låtvalen.



Jag menar, Guns N' Roses - Sweet Child O' Mine är i princip den första rocklåten som folk idag överhuvudtaget kommer i kontakt med.. Kan man inte ha en lista som åtminstone ger folk något att upptäcka?



Sen ger, som du säger, "Breaking The Law" fel bild av Judas Priest. Speciellt deras 70-tal som kan vara den mest inflytelserika eran i metal efter Black Sabbaths start.



Slutligen säger jag bara:

http://www.youtube.com/watch?v=ki3TpFZY7cU

:P

DATUM: 2010-11-23 TID:18:01:53
URL: http://georg.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback