Burning Star


Jag har blivit helt förälskad i debutplattan av HELSTAR - Texasbandet vars senaste skiva jag recenserade i november. Den plattan bjöd på bra och rejäl skogshuggarthrash, medan debutplattan "Burning Star" är något helt annat. Detta är heavy metal med känsla, toppat med James Riveras galna, blodisande high pitched-skrik, som skär genom märg och ben. Rysligt bra.

"Burning Star
":


"Run With the Pack":


"Shadow of Iga":


Och ursäkta så mycket för att jag inte gör något annat än att pracka på er låtar som ni antagligen inte alls vill höra, men för tillfället händer det faktiskt inget i världen som är snaskigt nog att skvallra om.

3 kommentarer
Grimgoth säger:

Helstar är och förblir grymma!

DATUM: 2011-01-09 TID:14:30:58
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Henrik säger:

Nej, det gör inget om du prackar på oss med massa låtar. Skulle snarare se det som att du gör andra en tjänst att börja lyssna in sig på bra musik.



Till saken då: Helstar var ett jävla grymt band när det begav sig men som jag har uttalat mig tidigare om bandet så började det bli lite tvärstopp efter Nosferatu. Debuten är en klassisk milstolpe i mitt tycke. Och bandet har aldrig varit trogen en subgenre, utan de har hela tiden kommit upp med något nytt för att inte försvinna bland andra x antal band som håller fast vid sin subgenre. Efter den här skivan började de luta åt Power/thrash och senare Power/speed. 80-talet tillhör deras bästa period.

DATUM: 2011-01-22 TID:16:07:12
URL: http://heavylifestyle.blogg.se/
Henrik säger:

Fan, jag kan inte sluta lyssna på den! Hade ett Helstar-maraton igår med några vänner och vi kom fram till att det här kan vara Helstars bästa skiva någonsin i deras karriär! Låten "Toward The Unknown" är oerhörd.



Synd att det inte existerar mer heavy/power metal utav denna sorten. Men känner man att man vill höra mer Burning Star kan man lika gärna fortsätta att kolla upp Virgin Steele, Griffin och Damien. Tre riktigt bra band inom den ramen.

DATUM: 2011-01-23 TID:14:29:49
URL: http://heavylifestyle.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback