Årets 6 bästa album

Eftersom året lider mot sitt slut har jag tagit mig friheten att utnämna årets 6 bästa album inom de genrer som jag ägnar mig åt, det vill säga heavy/thrash/power metal. Inte ens jag har undgått att se att WATAINs album har blivit hyllat överallt, men eftersom jag inte har såpass bred musiksmak så får ni tåla att den plattan inte finns med på min lista.

Över lag tycker jag faktiskt att det har varit ett dåligt år. Många stora namn har släppt album men få har lyckats resa sig ur den mediokra sörjan. Egentligen har det här året bara givit oss (mig) en enda fullträff vilket inte gjorde det helt lätt att ge de andra albumen en rättvis plats i listan. Hur som helst..


1. ACCEPT - "Blood of the Nations"
Då det egentligen bara har varit ett enda nytt album på hela året som har fått mig att sätta kaffet i halsen så var det inte särskilt svårt att utse årets bästa platta. "Blood of the Nations" piskar alla andra albumsläpp i år, trots att den legendariske Udo Dirkschneider inte längre står för vokalistframförandet. Jämnt, högkvalitativt, klockrent.
Bäst: "Blood of the Nations"





2. IRON MAIDEN - "The Final Frontier"
Trots en ojämn, alltför lång och bitvis svårflörtad platta så är IRON MAIDEN alltid IRON MAIDEN. Spår som "The Talisman", "Mother of Mercy", "The Alchemist" och "The Man Who Would Be King" får mig snabbt att glömma de mindre lyckade partierna i skivans början.
Bäst: "The Talisman"






3. OVERKILL - "Ironbound"
OVERKILL har utan tvekan bibehållet soundet i sin ungdomligt sprudlande energiska thrash metal sedan debutalbumet 1985. Förutom det oförståeliga faktum att de formligen gödslar med lugna intron så sviktar varken låtmaterialet eller den musikaliska prestationen.
Bäst: "Bring Me the Night"






4. ENFORCER - "Diamonds"
Tack och lov har ENFORCER lyckats klämma ur sig mer än en skrattretande fantasilös titel. "Diamonds" är tvärtom ett stycke riktigt bra heavy metal, med betydligt mer känsla än vad man kunde utvinna ur debutalbumet. Fortsätt så!
Bäst: "Walk With Me"







5. HELSTAR - "Glory of Chaos"
Som jag skrev i min recension så levererar HELSTAR knäckande bra speed/thrash metal i sitt nya jag. Som en skoningslös mördarmaskin slaktar de alla tvivel om att det steg de har tagit framåt i utvecklingen är positivt. Emellertid känns vissa passager alltför bekanta och en extra dos variation hade inte skadat.
Bäst: "Trinity of Heresy"





6. STEELWING - "Lord of the Wasteland"
Nyköpings-nykomlingarnas debutalbum slår många veteranband på fingrarna, med en tilltalande oldschool utstrålning och en fantastisk vokalist i fronten. En och en hade jag dock önskat att låtarna höll en högre standard, men tillsammans bildar de en oemotståndlig helhet. Jag ser fram emot uppföljaren med spänning.
Bäst: "The Illusion"




Vilken är årets bästa platta enligt dig?

8 kommentarer
Annely säger:

Årets bästa platta enligt mig är nog utan tvekan just Watain's Lawless darkness, följt av Burzum's belus och Darkthrone's Cirkle The Wagons ;)



Sen gillade jag även jag The Final Frontier, Iron Maiden sitter aldrig fel. :)

DATUM: 2010-12-18 TID:20:31:53
URL: http://ereshkigal.webblogg.se/
Grimgoth säger:

Håller med dig om listan förutom på "The Final Frontier".



Bra jobbat.

DATUM: 2010-12-18 TID:23:05:10
URL: http://grimgoth.blogg.se/
ROCKABETTY säger:

Watain slog på stort detta år och lyckades utan tvekan, hur olik musiksmak man än har!

DATUM: 2010-12-19 TID:00:59:17
URL: http://rockabetty.blogg.se/
Argadarja säger:

bra lista där! dock tyckte jag sentinell hill var bäst på steelwings! ;)

DATUM: 2010-12-19 TID:01:53:49
URL: http://assonfire.blogg.se/
Lina säger:

sv: Hahah det har du rätt i.. Men de intervjuer jag sett och vad jag hört så tycker jag att han verkar vara en kristen idiot! Men musiken är INGET att klaga på!

DATUM: 2010-12-19 TID:01:54:18
URL: http://amiinside.blogg.se/
N säger:

Watain och Ghost.

DATUM: 2010-12-19 TID:11:51:19
Mr.MASA säger:

Årets 2 bästa plattor är utan tvekan Avantasias The Wicked Symphony och Angel of Babylon :-D



Cheers!

DATUM: 2010-12-19 TID:16:25:52
URL: http://masa91.blogg.se/
heavylifestyle säger:

Jag gillar inget med Helstar efter Nosferatu. Tycker deras power/speed metal-glansdagar var bättre. Sångarens falsettskrik höll en hög nivå då. Vi får se om Agent Steel's nya album blir något att hänga i julgranen nu när John Cyriis är tillbaka. Och vill man uppleva en klassiker med bandet så är det Unstoppable Force som gäller.



Men till saken: Enligt mig är årets bästa vax "Avantasia - The Wicked Symphony". Punkt.

DATUM: 2010-12-22 TID:13:17:08
URL: http://heavylifestyle.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback