Recension: Angel Witch


ANGEL WITCH

Angel Witch


1980


Angel Witch inleder sin debutplatta med ett introspår som spränger fram i äkta NWOBHM-anda och utlovar en sju helvetes platta. Jag kan säga att mina förhoppningar blev uppfyllda. Briljanta och något tyngre Atlantis följs av White Witch som väcker djupa känslor i sin enkelhet. Stämningen tas ner till mörka nivåer i och med Confused och når botten och börjar stiga igen med lugna Sorcerers som för tankarna till Iron Maiden's Strange World. Stämningen lyfts igen med oslagbara Gorgon, planar ut med gladlynta Sweet Danger innan jag tappar andan över Free Man, som jag redan anser hör hemma bland tidernas bästa ballader. Sedan följer plattans tyngsta spår Angel of Death med härligt tunga riff som förvånar, med tanke på att året bara är 1980. Möjligen kunde Kevin Heybourne skrivit refrängen bättre, sångmässigt. Annars klaffar allt. Plattan avslutas med instrumentala Devil's Tower och plötsligt är det sorgligt nog slut.

Året var 1980 och möjligheterna för genren heavy metal var oändliga. Liksom bland annat Iron Maiden, Saxon och Def Lepard tog Angel Witch's karriär vid i samband med New Wave of British Heavy Metal och ljudet för tankarna till Iron Maiden's två första plattor. Det känns som att ha fått Iron Maiden tillbaka.

Men vad jag tycker Angel Witch lyckas med bäst är helheten i sin platta som jag försökt beskriva ovan. Det är nog det allra svåraste att naila. De lyckas med att ta stämningen dit de vill, det är variation utan att frångå konceptet, det är underbart vackra partier liksom mörka, hårda och allt där emellan. Framförallt är det riktigt, jävla grym early heavy metal.



Bäst: Den låt som satte sig först var Gorgon. Men det riviga titelspåret Angel Witch, tyngre Confused samt den underbara balladen Free Man är minst lika bra. Vad bra det gick att välja en.
Sämst: Om jag verkligen måste skriva något här säger jag väl Sweet Danger, som inte går in riktigt lika mycket på djupet som de andra. Men det finns inget dåligt med den här plattan.
Slutsats: Lyssna på denna platta or you're Gullan Bornemark.


0 kommentarer

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback