Angående close-up


Idag inledde jag dagen med att käka frukost på balkongen
, en ganska trevlig vana om vädret tillåter. I strålande sol satt jag, med British Steel dundrande ut över sjön (ja en sån finns det med), och bläddrade igenom juninumret av Close-Up Magazine, som jag av någon anledning inte läst igenom förrän idag. Men jag hann inte avverka många rader av ledaren innan jag satte kaffet i halsen.

"Fick en del kritik från delar av läsekretsen när jag i ett tidigare nummer skrev att Lars Ohly (vän av Danko Jones, Green Day och AC/DC) hade coolare musiksmak än Fredrik Reinfeldt (som mest spelar Da Buzz och Abba i stereon)", skriver chefredaktören Robban Becirovic. "Två arga brev dundrade in till redaktionen, varav ett från en läsare i Nässjö som sa upp sin prenumeration. Jag blev sjukt förvånad: finns det verkligen borgerliga sympatisatörer som lyssnar på hårdrock?"


JAG blev sjukt förvånad. Jag har läst varenda nummer av Close-Up Magazine sedan 2006 någon gång, och även om merparten av banden som det skrivs om inte faller mig exakt i smaken så har jag alltid tyckt att det har varit en bra, välskriven tidning med underhållande, intessanta intervjuer och krönikor. Eftersom C-U är en musiktidning utan ett tydligt politiskt budskap har jag omedvetet antagit att tidningen är politiskt neutral. Min blogg, till exempel, anser jag är politiskt neutral, även fast jag själv har en del politiska åsikter. Men det hör inte hit, eftersom min blogg till största delen är en musikblogg och ska förmedla musik, inte politisk propaganda.

Men chefredaktören delar uppenbarligen inte mina åsikter i fallet. Han går till och med så långt att han ifrågasätter om man kan vara hårdrockare samtidigt som man stödjer högerblocket. Hur jag än försöker kan jag omöjligen förstå vad ens politiska uppfattning har med ens musiksmak att göra överhuvud taget. Jag känner hårdrockare vars politiska åsikter är lika starka åt höger som åt vänster. Ändå lyssnar de på samma musik. Jag undrar vad Robban Becirovic egentligen menar med sitt uttalande. Bara för Fredrik Reinfeldt diggar Abba, får man då inte gilla hårdrock för att rösta på hans parti? För att ta det ett steg längre, är således alla Abba-fans moderater och inget annat? Det är ju skrattretande.


Dessutom, om det nu är så att alla som lyssnar det minsta på hårdrock är vänsterpartister så undrar jag hur det kommer sig att de inte får fler röster, med tanke på att hårdrocken ändå är ganska väl utbredd i Sverige. Det kanske Herr Becirovic kan svara på.

11 kommentarer
Reckless Life säger:

kan ju vara så att hårdrockarna inte orkar bry sig i att rösta. det gör i alla fall inte dom flesta som jagkänner. Musiken är liksom det viktigaste för dom, inte politik ;)

DATUM: 2010-06-18 TID:00:00:09
URL: http://recklesslife.blogg.se/
Linn säger:

Fast det där tolkar jag ju lite mer som ett skämt från hans sida. Det är nog övervägande röda åsikter bland hårdrockare. Så det är lite som det var att vara brud och hårdrockare för några år sedan, det blir en minoritet som man skämtsamt ifrågasätter "finns det verkligen kvinnliga hårdrockare?"

Sen finns det ju fler partier i vänsterblocket än just vänsterpartiet :)

DATUM: 2010-06-18 TID:10:10:17
URL: http://liklinn.blogg.se/
Grimgoth säger:

Skulle kunna vara så att det en gång i tiden eller om det fortfarande är så att hårdrocken alltid setts som arbetarklassens musikstil?

Hur som helst är jag ingen expert och jag kunde inte bry mig mindre om politik då jag vet vad man kan rösta på och att man bör göra detta, sen är frågan vad jag röstar på en annan sak!

DATUM: 2010-06-18 TID:12:02:59
URL: http://grimgoth.blogg.se/
ELviiis säger:

men lila mirreboii du tror inte att det var ett sarkastiskt skämt då? Så skulle jag nog tolkat det iaf. Typ som "Finns det svenskar som är bra på engelska?" för det brukar ju vara tvärtom men självklart finns det massa svenskar som är bra på engelska men "den stereotypiska svensken" är inte. Som att alla bögar älskar rosa och har handen i vädret :D

DATUM: 2010-06-18 TID:12:21:50
Slummy Mummy säger:

Skicka ditt inlägg till Close-Up. Löjligt, varför skulle hårdrock och sossar hänga ihop?

DATUM: 2010-06-18 TID:14:33:35
URL: http://slummymummy.blogg.se/
Angie säger:

må vara ett skämt, men är fortfarande trött på att man inte är true hardcore bara för att man är höger. -.-

DATUM: 2010-06-18 TID:15:48:10
URL: http://begforit.blogg.se/
Tommy säger:

Jag skiter fullständigt i politik, det är så ointressant så man spyr xD

Dock så kan jag hålla med inom vissa politiska frågor om såna kommer på tal, till exempel vad gäller kapitalism och sådant.

Men som sagt, det enda som jag sammanbinden musik och politik med är System Of A Down haha, bara för de har en bra syn på världens politik ["Why don't presidents fight their wars, why do they always send the poor?" - "B.Y.O.B"]...

DATUM: 2010-06-18 TID:19:19:29
URL: http://tommyrangg.blogg.se/
CC säger:

Jag tror också det var menat lite tongue in cheek som man säger ;)

Men i det stora hela absolut tror jag att majoriteten av hårdrockare är åt vänster...speciellt de lite äldre. Men spela roll... majoriteten är ju faktiskt också fortfarande killar som är hårdrockare.



Som jag sagt förut, jag avskyr Alliansen men folk får faktiskt tycka vad de vill politiskt (så länge de inte försöker omvända mig) Live and let live

DATUM: 2010-06-18 TID:20:25:56
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Envisa gubben säger:

Man skall naturligtvis hålla i sär politik och musik om inte musiken och texten har just ett politiskt budskap.

Att fler hårdrockare är vänstersympatisörer kan bero på att de är yngre och därför radikalare.

DATUM: 2010-06-20 TID:07:20:32
URL: http://web.telia.com/~u5003091
Karolina säger:

Vår finansminister, Anders Borg, ser ju ut som om han vore hårdrockare med ring i örat och hästsvans i nacken, men han är ju moderat xD Bara en intressant inflikning ^^,

DATUM: 2010-06-20 TID:12:58:05
Felicia säger:

Haha. Det där måste vara det mest förvirrande citatet någonsin, lite läskigt hur det tros att kategoriera människor så beroende på vad man lyssnar på. De hårdrockarna jag känner är inte så brydd om politik.

DATUM: 2010-06-21 TID:20:32:56
URL: http://soundsoflife.blogg.se/

Lämna en kommentar:


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback